Schulestedet ligger nede ved havnen, midt i Holmsbu. Huset, som heter Schulerudgården, er fra slutten av 1700-tallet. Schulestedet har all den sjarmen man kan forvente i et gammelt trehus – alt er ute av vater, laftede tømmervegger inne og smårutede vinduer. Vi har servering både innendørs og utendørs, ut mot fjorden og i bakgården. I andre etasje ligger det populære galleriet «Holmsbustuene».

For Schulestedet er det viktig å servere god mat, ha kvalitetsbevisste og nære leverandører og å utnytte råvarene godt. Rettene er laget med kjærlighet og servert med humør og omsorg. Schulestedet har om lag 45 sitteplasser inne og mer enn det dobbelte ute.

Schulestedet - kveld

Schulerudgården ble bygget en gang i fjerde kvartal av 1700-tallet, og skal ha blitt brukt som Hurums tingstue på tidlig 1800-tall. I 1856 var den eid av Johan Iversen og kjøpmann Jørgensen, men i 1865 hadde kjøpmann Fredrik Bastian Schulerud overtatt. Han bodde der med sin kone Petra Catharina og drev også kolonialforretning i gården. Han kom opprinnelig fra Vinger og hans kone var fra Bergen. Schulerud var en sentral skikkelse i lokalmiljøet, og var også sentral i arbeidet med å bygge Holmsbu kirke.

Etter at hans første kone døde giftet han seg på nytt, med Gustava Gabrielsen som var fra Holmsbu.
De var også besteforeldre til Mentz og Anne Catharina Schulerud, sistnevnte mer kjent som Anne-Cath. Vestly, og som barn tilbragte de mange sommerferier i gården.

I Anne-Cath. Vestly’s selvbiografiske «Lappeteppe fra en barndom» (1990) skriver hun følgende:

«… så så jeg det store hvite huset som lå ved veien, og nedenfor veien var en liten sandstrand, og sjøen. Prammen lå der fint fortøyd og ventet.
Det hvite huset hadde stor grønn treport som kunne stenges om kvelden. På venstre side av porten var det bakerbutikk og enda det var om ettermiddagen, duftet det av ferskt bakverk.
De hadde verdens beste brød og kaker.
Så inn gjennom porten til en dør på høyre side, opp en trapp, og der var Mummu… »
(Mummu = Gustava Gabrielsen)

Schulerudgaarden historiskGabriel Johansen (faren til Mummu) og Fredrik Bastian Schulerud + Gårdsrommet med uthusene

På 1900-tallet var det fortsatt forretningsdrift i gården, samtidig som den også var familiebolig. En tid lå «Kød og Flædsk» og en melkebutikk i lokalene Schulestedet nå disponerer, drevet av Nelly Larsen og Gunhild. Og enda nærmere moderne tid drev Grethe Eliassen forretning med salg av klær, smykker og pyntegjenstander.
Der Turistkontoret nå holder til har det gjennom tidene vært både bakeriutsalg (Sjøberg),konditori og en populær godtekiosk drevet av Magda K. Larsen.

Bak gården var det flere uthus samt et stort bryggerhus, som også ble brukt av sommergjester i familien, og i hagen ble det dyrket mengder av frukt og bær samt grønnsaker.

Schulerud-familien solgte eiendommen til familien Wagner som brukte den som sommersted, og etter noen år ble den overført til familien Gram.
De i sin tur solgte eiendommen til Holmsbu Eiendom som startet restaurering av gården, og det ble nye aktivitet i form av havnekontor, som nå er turistkontor om sommeren, restauranten Brdr. Jensen og kreativ virksomhet i annen etasje med både Pirk Animasjon, Instrumentmaker, vår lokale multikunstner Ragnar Blichfeldt Haug og maleren Solbjørg Wold.

Deretter overtok Holmsbustuene og Tofteloftet mesteparten av annenetasje, etterfulgt av Schulerudstuene..
For tiden er det ikke noe virksomhet i annenetasjen.

De som ønsker en mer grundig oversikt over både Schulerudslekten og gårdens historie kan lese/laste ned pdf-fil med bilder.
Takk til nabo Vibeke Ekroth (som også hører til slekten) for at vi får lov å dele denne.